10 råd til vandreturen

10 råd til vandreturen

At tage på vandretur kan være en fantastisk, aktiv ferieform – hvis du tænker dig om. Her har du 10 relativt basale råd, der kan hjælpe med at gøre din vandretur til en succes.

1. Køb ordentlige sko
Det kan godt betale sig at investere i en god vandresko eller -støvle. Vandresko giver god støtte og du vil som regel stå bedre fast end med f.eks. løbesko. Sørg for at købe sko eller støvler, der passer til det terræn, du skal vandre i. Er der mange klipper, vil en støvle typisk være bedst.

2. … og sokker
Tennissokker dur ikke. Anskaf et par rigtige vandresokker – dine fødder bliver betydeligt mindre smertefulde.

3. … og rygsæk
Din rygsæk skal helst ikke være for tung, men det vigtigste er, at den er rar for dig at have på. Tænk over om den gnaver i skuldrene eller om den trækker forkert i din ryg.

4. Træn dig op
Gå lange ture i dine vandresko med fuld oppakning, inden du tager af sted. Det vil forberede både dit udstyr og din fysik på turen, og du vil få en bedre fornemmelse for, hvordan din rute skal planlægges.

5. Planlæg en rute, der passer til dit niveau
Overvej både længden på ruten, etapelængde og terræn i forhold til din erfaring og din fysiske form. En rute, der er lidt for let, er bedre end en rute, der er lidt for svær.

6. Anskaf et godt kort
Lad være med at antage, at du kan klare dig med et par kort printet fra Krak.dk. Køb et ordentligt kort, så du kan se terræn m.m. forude og planlægge derefter, og så du nemt kan finde tilbage til civilisationen, skulle uheldet være ude.

7. Pak ikke for tungt
Det vil naturligvis være subjektivt, hvor meget “for tungt” er, men prøv dig frem med forskellig vægt, mens du træner, og spar hvor du kan. Lad villateltet og det tungeste tøj blive hjemme. Pak kun det mad, der er nødvendigt. Glem ghettoblasteren og håndvægtene.

8. Drik godt med vand og spis mellemmåltider
Vand er en af de ting, du absolut ikke skal spare på, når du pakker. Der kan være langt mellem vandhullerne, så fyld godt op i plastikflasker og kantiner. Sørg også for at have noget hurtig energi i form af mellemmåltider med. Det kan redde meget

9. Don’t overdo it
Gå hellere en kilometer for lidt, end en kilometer for meget. Overanstrenger du dig selv tidligt på din vandretur, vil det have en markant negativ indflydelse på resten af turen.

10. Og frem for alt: Kig op!
Du er ikke på vandretur, for at se på dine fødder. Løft hovedet og betragt dine omgivelser. Sug det hele til dig. I sidste ende er det de oplevelser, du tager med fra omgivelserne, der gør din vandretur til noget helt særligt og mindeværdigt, når vablerne er forsvundet og sveden er fordampet.

 

Related posts: